fredag den 1. november 2013

Totoro sushi

Mit første forsøg med at lave kunstnerisk sushi. Jeg syntes selv det gik okay.

Den sorte ris blev ikke så sort, da jeg ikke havde fået knust nok sesamfrø og endte med at komme hele sesamfrø i.

I bunden af dette indlæg kan du se den Totoro jeg lavede min ud fra

Jeg ligger nogle billeder ind af processen, sener, da de ikke helt vil overføres fra min mobil.





Ingredienser:
Sushi ris
Sorte sesamfrø
Ketchup
3 Nori tangplader + ekstra til pynt
Ost

Kom sesamfrøene i en morter og knus dem.
Kom kogte sushiris i 3 skåle.
Rør de knuste sesamfrø i den ene portion.
Rør ketchup i den anden portion.
Del en tangplade i to.
Kom hvid ris på  en halv tangplade og rul sammen, dette bliver maven.
Kom sort ris på en tagplade.
Lig rullen med hvideris oven på og rul sammen, dette bliver kroppen.


Kom sort ris på en halv tangplade og rul sammen, dette bliver ørene.
Pres øre rullen flad
Skær øre rulle over på langs.
 

Sæt ørene på med skæresiden ind ad mod kroppen, så ørene er modsat af maven.
Kom rød ris mellem ørene.
Læg rullen med ørene ned ad mod en tangplade.
Læg røde ris på pladen, de skal lægges tæt med kroppen.
Rul sammen.

 
Sæt rullen i køleskabet.
Klip pupiller, snude og mærker i tangplade.
Lav øjnene af ost, evt med et sugerør eller anden lille rund form.
Skær rullen ud i skiver, med en våd kniv.
Sæt detaljerne fast, de detaljer, der er lavet af tang kan med vand klistres på.
 

 


 
Opskriften er fra en japask blog: ameblo. Som man kan se på billedet er Totoro bagrunden pink, det er fordi der er brugt krabbe farve.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar